راهنمای مقدماتی UI و UX

ترجمه مطلبی از Saha William در justcreative

تجربه کاربری یا همان UX نتیجه نهایی طراحی رابط کاربری است… اگر اینطور فکر می‌کنید باید در دیدگاه‌تان تجدید نظر کنید.

قطعاً اینجا آمده‌اید تا معنای دقیق UI و UX را بفهمید و نیز این که تفاوت آن‌ها در چیست. در این نوشته می‌خواهم این راز را برای شما به زبان ساده باز کنم. پس با من باشید!

اولین موضوعی که می‌خواهم بازگو کنم این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند این دو مفهوم یکی هستند و می‌توان هر کدام را به جای دیگری استفاده کرد. پاسخ این است: «نه»، یک «نه بزرگ»! تفاوت بین این دو از زمین تا آسمان است. به بیان بسیار ساده UI یا رابط کاربری سیستمی است که کاربر با آن تعامل می‌کند تا نیازهایش برآورده شوند در حالی که UX کاملاً درباره احساسی است که کاربر در هنگام استفاده از سیستم (و نه فقط UI یا رابط کاربری آن)  به دست می‌آورد.

به بیان ساده ;کار UI و UX در راستای رسیدن به یک هدف است: تأثیرگذاری برند بر ذهن و قلب کاربر.

رابط کاربری یا UI چیست؟

بیایید جدا جدا در هر کدام از این دو اقیانوس کمی آب‌تنی کنیم تا ببینیم هر کدام این‌ها چطور برای رسیدن به یک هدف مشترک که «جلب نظر کاربر» است کار می‌کنند. بیایید با رابط کاربری یا UI شروع کنیم.

قبل از شیرجه زدن در مفاهیم UI بیایید اول بگوییم UI چه چیزی نیست: UI به معنی نشان دادن چیزهای قشنگ به چشم کاربر نیست!

کار اصلی UI آماده کردن سیستمی برای کاربر است تا بتواند با کمک آن با محصول یا خدمت تعامل برقرار کند. ظاهر این سیستم محصول جانبی تولید این محصول است.

باید از خودتان بپرسید «کاربر من چه چیزی می‌خواهد»؟ آیا آن‌ها افکت‌های سه بعدی آنچنانی با تصاویر محو شونده یا طیف رنگی می‌خواهند؟ یا آرزو می‌کنند کاش سیستمی وجود داشته باشد که بدون هیج زحمتی با آن مسائلشان را حل کنند؟  به نظر من دومی درست است و احتمالاً شما هم همین طور فکر می‌کنید.

به طور خلاصه هدف اصلی UI ارائه سیستمی است که نیازهای کاربرانش را برطرف کند. در ادامه تعدادی از مواد تشکیل دهنده یک   UI خوب را می‌آورم.

رابط کاربری یکپارچه داشته باشید

راز نگه داشتن کاربر در یکپارچه بودن قالب طراحی است که حاصلش تجربه کاربری خوشایند و راضی کننده است. بنابراین از فونت‌ها، رنگ‌ها، دکمه‌ها و افکت‌های یکسان در همه طراحی استفاده کنید. اطمینان پیدا کنید که یک هویت برند قوی دارید که همه این‌ها را در بر بگیرد.

یک قالب واضح و قابل درک ارائه کنید

کاربر را با یک قالب «خودت ببین چطور کار می‌کند» رها نکنید. در عوض کاری را به آن‌ها نشان دهید که بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. چیزی واضح، تمیز و قابل درک. یک فرایند«کاربر تازه‌وارد» خوب می‌تواند به کاربران در درک یک سیستم پیچیده کمک کند.

خطاهای کاربر را ببخشید

فراموش نکنید که همه کاربران انسان‌اند و انسان خطاکار. بنابراین رابط کاربری را منعطف بسازید و به یاد داشته باشید که باید آن را در برابر خطاهای کاربر محافظت کنید.

از پیغام‌ها و برچسب‌های واضح استفاده کنید

باید اولین نگرانی شما محتوای متنی ساده و واضح باشد چون تنها چیزی است که کاربر با آن احساس می‌کند به سیستم متصل شده است. بهتر است که هر محتوایی قبل از قرار گرفتن در سایت ویرایش شود.

در بین چندین فاکتور مهم در طراحی رابط کاربری موارد ذکر شده در بالا از همه مهم‌ترند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

حالا وقت آن است که در دریای دومی بپریم: تجربه کاربری یا UX.معمولاً عبارت تجربه کاربری با عبارت «طراحی» استفاده می‌شود: طراحی تجربه کاربری و همانطور که حدس می‌زنید همین موضوع باعث می‌شود تا خیلی از ما بین طراحی UI و UX گیج شویم.

طراحی تجربه کاربری عبارتی است که همه چیزهایی که ما را به هدف اصلی می‌رساند در خود پوشش می‌دهد. این موارد شامل محتوا، معماری اطلاعات، طراحی تعامل کاربر، تحقیقات درباره کاربران و کاربرد پذیری است.

حالا سؤال این است که طراحی رابط کاربری یا UX از نظر شما و کاربران چیست؟ خیلی ساده، اگر احساس را از وب سایت، اپ یا برندتان خارج کنید نتیجه کار ساختن تصویری خشک و بی روح در ذهن کاربران است. با این حال اگر احساس، توجه و عاطفه را در برندتان بگنجانید می‌توانید با کاربران از نظر روانی ارتباط برقرار کرده و به طور مؤثرتری بر فکر و قلب آن‌ها اثر بگذارید. به طور خلاصه طراحی تجربه کاربری یا UX قرار است این کار را بکند.

دستورالعمل‌های یک UX عالی

  • فهم رفتار کاربر
  • شناختن چیزهایی که بر روی کاربر نهایی تأثیرگذارند
  • شناسایی رفتار کاربر از لحاظ نوع مانند رفتار در زمان نوشتن، در حال حرکت، در محیط کار و …
  • تحقیق درباره ترند‌ها (رویه‌ها) ی رفتاری
  • فهمیدن این که چه چیزی وضعیت کاربر را بهتر توصیف می‌کند

جمع‌بندی

می‌توانم کل روز درباره این موضوع حرف بزنم چرا که درباره این موضوعات تا به حال مطالب زیادی گفته و نوشته شده است و همچنان هم در حال انتشار است.

آیا شما تعاریف بهتری از UI و UX دارید؟ نظر خودتان را بنویسید!

3 فکر می‌کنند “راهنمای مقدماتی UI و UX

  1. mas

    مهندس عالی بود… عالی!
    ولی فکر کنم از وقتی که این جای جدید مشغول شدین دیگه دیر به دیر مطلب میذارین ها!!!
    هنوز هم منتظر شروع با android studio هستیم….

    پاسخ
    1. علی بهزادیان نژاد نویسنده

      سلام. دقیقاً همینطوره! واقعاً سرم شلوغه ولی با این حال چند تا مطلب نیمه کاره دارم که دارم روشون کار می‌کنم…

      پاسخ
  2. محمود

    سلام.
    به خاطر آموزش های خوب مفید و بیان فوق العادتون بسیار ممنونم.امید وارم که در زندگی همیشه موفق باشید
    فقط یه درخواست دارم که مطالب آموزش اندروید رو یکم سریعتر بزارید ممنون میشم
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *