بایگانی ماهیانه: سپتامبر 2015

how-to-start-a-startup

چطور یک استارتاپ را استارت بزنیم؟ مقدمه

این روزها بحث استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوپا در ایران بسیار داغ است و به تعبیر برخی دوستان ما به حباب استارتاپ و رویدادهای استارتاپی در ایران مواجهیم.

شتاب‌دهنده Y Combinator در سال جاری یک دوره ۲۰ جلسه‌ای در دانشگاه استنفورد با حضور نامداران عرضه صنعت و کارآفرینان بزرگ و موفق و ایده‌پردازان خلاق برگزار کرده است. فیلم‌های این جلسات را در کانال آپاراتم منتشر کرده‌ام که امیدوارم دوستان ببینند و استفاده کنند.

ادامه مطلب

android-studio-cover

اندرویداستودیو و گریدل: ابزار جدید توسعه اندروید (بخش اول)

مقدمه

احتمالا شما هم تا الان بالاخره اسم اندروید استودیو به گوشتان خورده است. پارسال همین موقع خبر انتشار نسخه ۰.۸ اندروید استودیو را به شما اطلاع داده بودم! اندروید استودیو را اولین بار در نسخه ۰.۴ دانلود و تست کردم. هنوز تا یک محیط برنامه‌نویسی یکپارچه (Integrated Development Environment یا IDE) مناسب فاصله زیادی داشت و البته طبیعی هم بود. به هر حال خود گوگل هم مدعی نبود که ابزار کاملی ساخته است! به هر حال آنقدر منتظر ماندم تا نسخه کامل آن عرضه شود. بالاخره با عرضه نسخه ۱.۰ در شرکت تصمیم گرفتیم تا از این IDE جدید استفاده کنیم. ابتدای کار با مشکلاتی برخورد کردیم ولی به مرور این مشکلات را حل کردیم و الان همه در شرکت از اندروید استودیو استفاده می‌کنیم. آخرین نسخه اندروید استودیو در زمان نوشتن این مطلب نسخه ۱.۴ است و این نشان می‌دهد که گوگل به سرعت در حال ارتقای این IDE است.

اما چرا باید حتماً اندروید استودیو را تست کنید و سعی کنید به کار کردن با آن عادت کنید؟ دلیل اصلی این است که گوگل به زودی پشتیبانی از ADT (پلاگین توسعه اندروید در اکلیپس) را متوقف خواهد کرد و آن وقت شما چه بخواهید چه نخواهید مجبورید از اندروید استودیو استفاده کنید. اما این تنها دلیل نیست. اندروید استودیو در همین نسخه‌های اولیه‌اش امکانات خوبی ارائه کرده است که تا قبل از آن باید دردسر زیادی را متحمل می‌شدید. یک دلیل بزرگ دیگر برای استفاده از اندروید استودیو استفاده آن از سیستم Build بسیار پیشرفته گریدل (Gradle) در برابر سیستم قدیمی‌تر انت (Ant) در اکلیپس است. در این مطلب به برخی از مزایای عمده گریدل نسبت به انت اشاره خواهیم کرد. یک دلیل دیگر که خیلی‌ها را تشویق به استفاده از اندروید استودیو می‌کند، برنامه پایه آن است: IntelliJ IDEA که به طور خلاصه آی‌دیا خوانده می‌شود. ممکن است متوجه شباهت بسیار زیاد اندروید استودیو با IntelliJ IDEA شده باشید. شرکت JetBrains که مالک IDEA است، هسته آن را با نام IDEA Platform به صورت کدباز منتشر کرده است تا شرکت‌های دیگر بتوانند از آن به عنوان پایه‌ای برای ساخت IDE های دیگر استفاده کنند. از آنجایی که خیلی برنامه‌نویسان جاوا سال‌ها است با IDEA کار کرده‌اند و می‌توان گفت تمام ریزه‌‌کاری‌های آن را می‌دانند، استفاده از Android Studio برای آن‌ها خیلی ساده است!

امیدوارم با همه دلایل ذکر شده فوق متقاعد شده باشید!

ادامه مطلب

android-design-support-library-material-design

آشنایی با Android Design Support Library (بخش دوم)

در مطلب قبلی درباره بخش‌هایی از امکانات کتابخانه پشتیبان طراحی یا همان Design Support Library نوشتم. در این مطلب بخش‌هایی دیگر از امکانات این کتابخانه را توضیح می‌دهم و در مطلب بعدی با هم یک پروژه واقعی با این کتابخانه خواهیم ساخت.

Snackbar

برای دادن یک بازخورد سریع و آسان برای یک عملیات به طوری که مزاحم عملکرد عادی کاربر نباشد و اصطلاحاً دست و پای او را نبندد تا الان از Toast استفاده می‌کردیم. Snackbar همان Toast است با امکانات بیشتر و اجرای روان‌تر.

ادامه مطلب

android-design-support-library-material-design

آشنایی با Android Design Support Library (بخش اول)

مقدمه

یکی از مشکلات اصلی اندروید این است که سازندگان دستگاه‌ها همپا و همگام گوگل نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید دستگاه‌های ساخت خودشان را منتشر نمی‌کنند. این مسأله باعث شده است که کاربران نتوانند از آخرین نسخه‌های سیستم عامل اندروید استفاده کنند. گوگل در سال‌های اخیر سعی کرده است با برنامه‌های تشویقی سازندگان را تشویق کند تا گوشی‌هایشان را بروزرسانی کنند ولی هنوز توفیق چندانی نداشته است. در حال حاضر حدود ۱۰ درصد گوشی‌های اندروید در بازار از نسخه Gingerbread یا نان زنجبیلی اندروید استفاده می‌کنند که نسخه ۲٫۳ این سیستم عامل است. در زمان نگارش این مطلب اندروید نسخه ۵.۱ ماه‌ها است که عرضه شده است و نسخه ۶ اندروید (که اندروید مارش‌ملو نام دارد) در آستانه عرضه نهایی است. این مسأله باعث شده است توسعه‌دهندگان اندروید نتوانند از خیلی از ویژگی‌های اندروید که در نسخه‌های آخر آن عرضه شده است استفاده کنند. در واقع معامله اصلی این است: نوشتن برنامه‌ای زیبا و کاربردیی که کاربران زیادی نمی‌توانند از آن استفاده کنند یا داشتن کاربران زیادی که از برنامه‌ای با امکانات ضعیف و نابروز استفاده می‌کنند. راه‌حل چیست؟ اگر بشود برخی از امکانات نسخه‌های متأخر اندروید را به نسخه‌های قدیمی‌تر انتقال داد می‌توان تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کرد. کتابخانه پشتیبان یا Support Library دقیقاً همین کار را می‌کند.

ادامه مطلب

android-graphics-cover

آموزش اندروید، فصل ۲۲: گرافیک در اندروید (بخش ۳)

در دو بخش قیلی گرافیک در اندروید (اینجا و اینجا) گذشته با دو نوع از Drawable ها (عناصری که می توان آنها را «کشید») آشنا شدید. عکس و shape. در این فصل می خواهیم با یک نوع دیگر از drawable ها آشنا شویم: انتخاب کننده یا selector.

ادامه مطلب

Summer Picnic Wide Desktop Background

شهریور داغ اسمارت‌لبی!

شهریور ماه، آخرین فصل تابستان گرم از راه رسیده است! هر چقدر که هوا در این تابستان گرم بود ولی هوای اسمارت‌لب سرد بود. من و احسان به علت مشغله زیاد نتوانستیم آن طور که باید و شاید مطلب بنویسیم و این باعث شد که بعضی از دوستان و همراهان همیشگی اسمارت‌لب معترض شوند و البته حق هم با آن‌ها است.

تصمیم دارم کمی از گرمای تابستان را به اسمارت‌لب بیاورم! برای این منظور تصمیم دارم هر دو روز یک بار با یک مطلب جدید در اسمارت‌لب مهمان تابستان گرم شما باشم. تعدادی از آن‌ها مطالب آموزشی اندروید است که طیق برنامه منتشر می‌کنم و تعدادی دیگر از مطالبی است که مدت‌ها است می‌خواهم درباره آن‌ها بنویسم ولی همیشه کمبود وقت بهانه‌ای می‌شد برای ننوشتن‌شان. دو سه مطلب هم مطالبی است که قول آن‌ها را در ایمیل به دوستان داده بودم ولی ننوشته بودم.

به هر حال خوشحال می‌شوم اگر مطلب خاصی مدنظر شما است و فکر می‌کنید ممکن است من بتوانم درباره آن‌ بنویسم، آن‌ها را در کامنت‌ها بگویید تا در حد وسعم درباره آن‌ها هم بنویسم!

خلاصه این که امیدوارم کم کاری ما را در این چند وقت اخیر ببخشید و باز هم مثل سابق به سایت خودتان سر بزنید و ما را از نظرات ارزشمندتان مطلع کنید!