xamarin-joins-microsoft-visual-studio-2015

نوشتن برنامه‌های اندروید با زامارین در ویژوال استودیو

حدود دو سال پیش مدیر عامل مایکروسافت عوض شد و با این تعویض، سیاست‌های مایکروسافت هم تغییر کرد! مدیر عامل جدید، ساتیا نادلا (Satya Nadella) افکار نویی دارد و تلاش می‌کند تا به جای تأکید بر ویندوز و ویندوز فون، تمرکزش را بگذارد بر مایکروسافت! بر اساس این سیاست جدید، مایکروسافت دست دوستی به چیزهایی داد که قبل از این آن‌ها را دشمن می‌دانست! با کدباز (open source) آشتی کرد و کل دات‌نت فریم‌ورک را کدباز کرد. با لینوکس آشتی کرد و قرارداد همکاری با ردهت (RedHat) و اوبونتو (Ubuntu) امضا کرد و چندی پیش هم زامارین (Xamarin) را خریداری کرد و آن را به عنوان بخشی از ویژوال استودیو ۲۰۱۵ به صورت رایگان عرضه کرد.

satya-nadella-microsoft-ceoاما زامارین چیست؟ زامارین (Xamarin) برنامه‌ و کتابخانه‌هایی است که اجازه می‌دهد در ویندوز و ویژوال استودیو و با زبان سی شارپ برای اندروید، iOS، ویندوز فون و ویندوز ۱۰ برنامه بنویسید! اگر می‌خواهید یک برنامه را برای پلتفرم‌های متعدد بنویسید، دو راه دارید: یا برنامه را به کمک HTML و کتابخانه‌هایی مثل فون‌گپ (PhoneGap) بنویسید یا این که برای هر کدام از این محیط‌ها یک برنامه مجزا توسعه بدهید. حالا زامارین یک راه سوم ارائه کرده است: برنامه را با سی‌شارپ بنویسید و بقیه کارها را به زامارین بسپارید تا برنامه را به برنامه بومی (Native) محیط مورد نظر تبدیل کند تا بتوانید با یک کد مشترک، برنامه‌ای برای هر کدام از این محیط‌ها داشته باشید.

xamarin-structureزامارین تا پیش از این یک محصول تجاری و نسبتاً گران بود. من خودم خیلی علاقه داشتم آن را تست کنم ولی از آنجایی که امکان و توان پرداخت هزینه آن را نداشتم و البته این که هیچ علاقه‌ای به کرک کردن برنامه‌ها ندارم، بنابراین از خیرش گذشتم تا این که مایکروسافت اعلام کرد زامارین را خریده و به صورت رایگان در همه نسخه‌های ویژوال استودیو ۲۰۱۵ (حتا نسخه Community Edition) قرار داده است.

برای استفاده از زامارین چه کارهایی باید بکنید؟ مشخص است که اول باید آن را نصب کنید. اگر ویژوال استودیو ۲۰۱۵ ندارید، کافی است به سایت ویژوال استودیو بروید و نسخه Community Edition را دانلود کنید.

هشدار ۱:‌ ویژوال استودیو به صورت پیش‌فرض برنامه نصب کننده (Installer) را برای دانلود گذاشته است. اگر می‌خواهید برنامه را دانلود کرده و یک نسخه برای خودتان داشته باشید، از گزینه‌های موجود، فایل iso را انتخاب کنید.

هشدار ۲: حجم فایل iso ویژوال استودیو جدود ۸ گیگابایت است!

به هر حال چه از برنامه Installer استفاده کنید و چه فایل برنامه را بگیرید، باید در مراحل نصب، تیک Xamarin را بزنید!

هشدار ۳: از دیدن حجم دانلود (بیشتر از ۳۰ گیگابایت) سکته نکنید!

یک راه سخت‌تر این است که ویژوال استودیو را نصب کنید و بعد زامارین را به آن اضافه کنید. کاری که من کردم. این طوری حجم دانلودتان احتمالاً خیلی کمتر خواهد شد ولی سختی کار بیشتر!

من از آنجایی که راه دوم را رفته‌ام، اسکرین‌شات‌هایی که در این مطلب می‌گذارم، همه مربوط به راه دوم است.

create-an-android-new-app-in-visual-studioبرای شروع کار ابتدا یک پروژه جدید بسازید. همانطور که در عکس بالایی می‌بینید، نوع پروژه را Android انتخاب کنید.

you-have-no-xamarin-screenهمانطور که در عکس بالایی می‌بینید، پنجره‌ای به شما نشان داده می‌شود و از شما می‌خواهد Xamarin را نصب کنید. زامارین را دانلود و اجرا کنید. این برنامه ابتدا سیستم را برای جاوا، Android SDK و ویژوال استودیو بررسی کرده و سپس هر کدام را که نیاز به دانلود داشته باشد، مشخص می‌کند. برای من هر سه این‌ها احتیاج به تغییر داشتند و حجم مورد نیاز برای دانلود حدود ۱/۷ گیگابایت شد.

هشدار: جاوا را اوراکل بر روی ما بسته است، اندروید SDK را گوگل و خود زامارین را هم سایت زامارین! راه‌ش را بلدید. همان کار را بکنید!

installing-xamarin-for-visual-studio-2015به اندازه کافی صبر کنید تا نصب کننده زامارین کارش را تمام کند. بعد از آن سیستم را ری‌استارت کنید و بعد از آن ویژوال استودیو را باز کنید:

xamarin-installed-successfully-on-visual-studio-2015حالا می‌ماند یک کار دیگر. البته این مرحله انتخابی است و می‌توانید آن را انجام ندهید ولی به نظرم برای چشیدن طعم کامل توسعه برنامه‌های اندروید در ویژوال استودیو، بد نیست این کار را هم بکنید: دانلود شبیه‌ساز مایکروسافت. برای دانلود برنامه نصب کننده این شبیه‌ساز به اینجا بروید. حجم این برنامه حدود ۵۰۰ مگابایت است.

visual-studio-emulator-for-androidخب حالا یک دستگاه شبیه‌ساز را اجرا می‌کنیم:

microsoft-android-emulatorدر قسمت بعد یک برنامه با ویژوال استودیو برای اندروید می‌نویسیم!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

11 فکر می‌کنند “نوشتن برنامه‌های اندروید با زامارین در ویژوال استودیو

  1. مهدیکو

    منم همیشه ذوست داشتم تست کنم زامارین رو. البته مشخصه که هیچوقت خوشم ازش نخواهد اومد. اول بخاطر سی‌شارپ و بعد هم بخاطر ویژوال استودیو. کلا استفاده از محصولات توسعه ای مایکروسافت مثل این میمونه که بخوای با قاشق آب حوض رو خالی کنی.

    خدارو شکر که دیگه برنامه دسکتاپ نمینویسم با VS و خداروشکر که روشهایی یادگرفتم که هیچ وقت دیگه لازم نیست برگردم به VS. عذاب محض بود برام کار با این IDE.

    پاسخ
    1. حامد

      سلام
      اتفاقن این VS یکی از کاملترین IDE هایی بوده که تا حالا باهاش کار کردم پس اگه با Android Studio کار کنید چی میگید !!! یه تغییر کوچیک توی برنامه ایجاد میکنید ۳۰-۴۰ ثانیه طول میکشه تا برنامه رو build کنه :( البته فکر کنم مشکل اصلی از gradle باشه که نمیدونم چرا اینقدر کنده !!!
      میشه بدونم برای تولید برنامه های دات نت از چه روشی بدون VS استفاده می کنید ؟

      پاسخ
  2. حامد

    با تشکر از جنابعالی که مطالب بسیار مفیدی منتشر میکنید من یکی از فالوئر های جدید شما هستم و بسیار روش نگارشی شما رو هم می پسندم . امیدارم موفق باشید و شاهد فعالیت خوبتون باشیم

    یک راه دیگه برای استفاده از زامارین که احتیاج به دانلود ویژوال استوذیو با اون حجم وحشتناک رو نداشته باشه استفاده از خود IDE هست که به نام xamarin studio می تونید به طور رایگان دانلود کنید . انصافا IDE خوبی هست و در کل این زامارین ایده بسیار عالی است فقط تنها مشکلی که من باهاش دارم و از اون توی پروژه های واقعی استفاده نمیکنم حجم برنامه های تولید شده با اون هست :( من برنامه رو با android studio ( یکی از بد قلق ترین و … ترین برنامه هایی که تا حالا از دیدم :( ) می نویسم حجم نهایی فایل APK میشه ۲-۵ مگابایت همون برامه رو با xamarin می نویسم میشه ۴۰-۶۰ مگابایت !! اگه در آینده درباره این موارد هم بنویسید و راهنمایی کنید عالی میشه :)

    پاسخ
  3. ARMIN

    استاد برنامه هایی همانند دیوار که هم سایتن و هم اپلیکیشن..با چه زبانی برای اندروید؟؟؟ و با چه زبانی برای ویندوز ساخته میشن؟؟؟

    پاسخ
    1. علی بهزادیان نژاد نویسنده

      به طور مشخص خود دیوار در قسمت سرور با استفاده از پایتون/جنگو نوشته شده و در اندروید هم با استفاده از Android SDK

      پاسخ
  4. ***

    خیلی ممنون بابت سایت و مطالب عالیتون
    SDK های به روز و کاملشو برای ویژوال استادیو ندارید؟
    خیلی هاشو بدون فیلتر شکن نمیده!!!

    پاسخ
  5. اسماعیل

    بسیار ممنون خوب توضیح دادید البته به شخصه زامارین استدیو رو ترجیح میدم به خاطر سرعت و شکل کامپایلرش البته کد نویسی هر دو مثل هم هستن چندین آموزش هم در سایت خودم ضبط و قرار دادیم

    و کامپایلر اندروید هم از زامارین اندروید پلیر استفاده می کنم که عالی تر از اینا هست

    ممنون

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>