آموزش جاوا، فصل چهارم: یک فنجان جاوا

آیا می‌دانید نام جاوا چگونه انتخاب شده است؟ اعضای تیمی که بر روی این پروژه کار می‌کردند در حال انتخاب نامی برای زبان برنامه نویسی جدید بودند. نام Oak (به معنی بلوط) یکی از انتخاب‌های آن‌ها بود که به علت این که زبان برنامه نویسی دیگری به این اسم وجود داشت، نمی‌توانستند از آن نام استفاده کنند. یک روز عصر اعضای تیم در یک قهوه‌خانه در حال بحث بر روی نام زبان جدید بودند که یکی از اعضا قهوه جاوا (یا جاوه که جزیره‌ای در کشور اندونزی است) سفارش می‌دهد و ناگهان اعضا با یک نام زیبا مواجه می‌شوند: جاوا و این نام به تأیید همه اعضا می‌رسد و از آن به بعد این زبان جاوا نامیده می‌شود. ما هم برای شروع یک فنجان جاوا را برای شما آورده‌ایم!

۱- اولین فنجان جاوا: برای شروع کار می‌خواهیم از هیچ ابزار خاصی استفاده نکنیم. شاید در اولین نگاه این شیوه برنامه نویسی سخت باشد ولی این برای اولین و آخرین باری است که از این شیوه استفاده می‌کنیم.

برنامه زیر را در نت‌پد (notepad) بنویسید و با اسم FirstCup.java ذخیره کنید. فرض می‌کنیم این برنامه را در مسیر زیر ذخیره کرده‌اید: D:\FirstJava

توضیح درباره برنامه: این برنامه شامل یک کلاس است. کلاس اصلی‌ترین سنگ بنای برنامه نویسی شیءگرا است. در این کلاس یک متد به نام main() وجود دارد. این متد نقطه شروع همه برنامه‌های جاوا است. ماشین مجازی جاوا برای شروع یک برنامه جاوا این متد را اجرا می‌کند و به محض اتمام این متد، اجرای برنامه نیز به انتها می‌رسد. در داخل این متد یک عبارت (Statement) وجود دارد. اجرای این خط عبارت My first cup of Java را در پنجره خروجی نشان می‌دهد.

public class FisrtCup {
    public static void main ( String [] args ) {
        System.out.println("My first cup of Java!");
    }
}

حال می‌خواهیم برنامه فوق را کامپایل و اجرا کنیم. برای کامپایل از دستور javac و برای اجرا از دستور java استفاده می‌کنیم:

ch03_012

و همه چیز به درستی انجام شد و اولین برنامه جاوا را نوشته و اجرا کردید!

۲- یک فنجان جاوا با اکلیپس: حالا می‌خواهیم همین برنامه را با اکلیپس اجرا کنیم. مراحل کار نیازی به کمی توضیحات دارد. تصاویر مراحل کار را به دقت دنبال کنید. اول اکلیپس را اجرا کنید. سپس از گوشه بالا سمت راست نما یا پرسپکتیو جاوا را انتخاب کنید:

ch03_001

بعد از منوی فایل (File) گزینه جدید (New) و سپس پروژه جدید (New Project) را انتخاب کنید. پنجره‌ای مطابق شکل زیر نمایش داده می‌شود. پروژه جاوا (Java Project) را انتخاب کنید و دکمه بعد (Next) را بفشارید:

ch03_002بعد از آن پنجره زیر نمایش داده می‌شود. به کمک این پنجره می‌توانید تنطیمات اولیه پروژه را انجام دهید. برای اولین کار باید برای پروژه یک نام انتخاب کنید. سایر تنظیمات در حال حاضر مهم نیستند. می‌توانید در همین مرحله تنظیمات پروژه را تکمیل کنید. برای این کار کافی است دکمه اتمام (Finish) را بفشارید. همچنین می‌توانید با فشردن دکمه بعد (Next) تنظیمات بیشتری را ببینید. ما دکمه بعد را می‌فشاریم:

ch03_003

حال تنظیمات مربوط به جاوا را می‌بینید. از این پنجره بعدها استفاده‌های زیادی خواهیم کرد ولی در حال حاضر هیچ کاری خاصی با آن انجام نمی‌دهیم. با فشردن دکمه اتمام (Finish) یک پروژه جاوای جدید ایجاد می‌شود:

ch03_004

در گوشه سمت چپ Navigator را می‌بینید. این پنجره شمای کلی پروژه شما را نشان می‌دهد. در پوشه bin نسخه اجرایی برنامه و در پوشه src کدهای منبع (Source code) وجود دارد.

ch03_005

حال می‌خواهیم برنامه‌ای را که در بخش قبل نوشته بودیم در این پروژه وارد کنیم. برای این کار مطابق شکل زیر بر روی پوشه src کلیک راست می‌کنیم و از آنجا New و سپس class را انتخاب می‌کنیم:

ch03_006

پنجره زیر نمایش داده می‌شود. اینجا می‌توانید تنظیمات کلاس جدیدی که ایجاد می‌کنید ببینید. در آینده با تمام تنظیمات این پنجره در آینده نزدیک آشنا خواهیم شد. در حال حاضر بسته (Package) را مشابه شکل زیر به مقدار زیر تغییر دهید: ir.howtoprogram.openbook.java.ch01، نام کلاس را هم FirstCup بنامید. تغییردهنده (Modifiers) را عمومی (public) انتخاب کنید. سپس گزینه public static void main(String[] args) را انتخاب کنید و در انتها دکمه اتمام (Finish) را بفشارید:

ch03_007

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید کلاس FirstCup.java در داخل پوشه‌های تو در تویی قرار گرفته است که به عنوان بسته (Package) معرفی کرده بودیم. علت این را به زودی خواهید فهمید:

ch03_008

متن برنامه خود را در پنجره‌ای که در میانه صفحه باز شده است بنویسید. برای این کار تمام خطوط (به جز خط اول) را پاک کرده و برنامه خود را می‌نویسیم. برنامه ما چیزی شبیه تصویر زیر می‌شود:

ch03_009

حال می‌خواهیم برنامه را اجرا کنیم. برای این کار از دکمه سبز رنگ که یک پیکان روی آن است، استفاده می‌کنیم:

ch03_010

پس از اجرای برنامه پنجره‌ای در نیمه پایینی اکلیپس نشان داده می‌شود. عنوان این پنجره Console است. خروجی برنامه را در آن می‌بینید:

ch03_011

ادامه دارد…

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail




4 فکر می‌کنند “آموزش جاوا، فصل چهارم: یک فنجان جاوا

  1. Mackoran

    استاد اون اولی رو من تو cmd زدم javac ایرادی نمی گیره ولی رو دستور java ایراد می گیره
    Could not find or load main class FirstCup.java
    مشکل از کجاست
    دستور هم اینه
    public class FirstCup {
    public static void main ( String [] args ) {
    System.out.println(“My first cup of Java!”);
    }
    }

    پاسخ
    1. علی بهزادیان نژاد نویسنده

      سلام
      احتمالاً دستور رو اشتباه نوشتید. اون .java آخر دستور اضافه است.
      باید بنویسید: java FirstCup یا java -cp . FirstCup که سوییچ cp- همون classpath یا مسیر فایل کامپایل شده است و نقطه یعنی پوشه فعلی.

      پاسخ
  2. ش

    سلام
    کد جاوا من در CMD دستور JAVAC جواب می دهد ولی دستور JAVA خطا می دهد میشه من کد برنامه و خطا را برای شما بفرستم ببینید مشکل چیه ؟ممنون

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *